25 Nisan 2012 Çarşamba

Adana Durhasandede Ahşap Evler

Durhasandede, Adana ilinin Ceyhan ilçesine bağlı bir köydür. Konu başlıkları [gizle] 1 Tarihi 2 Kültür 3 Coğrafya 4 İklim 5 Nüfus 6 Ekonomi 7 Altyapı bilgileri 8 Durhasandede Web Sitesi/Canli Radyosu Tarihi [değiştir] Eline, beline, diline sahip, işinde dürüst olan Genç Hasan Horosan’dan gelerek, Anadolu’da birliğin, dirliğin, kardeşliğin sağlanması için gece gündüz dolaşıp, halkla sohbet eden, onların dertlerine çareler gösterirmiş. Yıllarca Çukurova’da çiftliklerde çalışmış, köylülerle , vatandaşlarla sohbet ederek onlara doğru olan yolu gösteren bir DERVİŞMİŞ.Ceyhan civarındaki köylerde gezerken, bu günkü adını verdiği DURHASANDEDE Köyü’nün olduğu yere de gelmiş, orada da yıllarca kalmış. Köylüler Hasan’ı çok sevmiş, saymışlar, bir dediğini iki etmemişler, ona kapılarını, sofralarını açmışlar, gönlünü hoş tutmuşlar. Hasan, toplumda birliğin, kardeşliğin sağlanması için üstlendiği görev gereği köyleri dolaşmaya devam etmiş. Bir ara, sohbet sırasında, gönlünden ölümü geçen Hasan, çevresindeki insanlara, bu gün kabrinin olduğu tepeyi göstererek; - Ben nerede ölürsem öleyim, beni şu tepeye, dev meşelerin altına gömmenizi dilerim. Köylüler, onu çok sevdikleri ve saydıkları için de, bunu bir emir kabul etmişler. - Başımızın üstüne Hasan Çelebi… demişler. Hasan, Çukurova’da gezilerini sürdürüp, insanları birleştirip, kavgadan, kötekten, içkiden, kötü alışkanlıklardan uzaklaştırırken (Ceyhan) Misis’de emri hak vaki olmuş ve Allahın rahmetine kavuşmuş. Onun öldüğü Çukurovanın her tarafından hissedilmiş, bir anda kulaktan kulağa, dilden dile yayılmış. Vatandaşlar, onun yaşadığı dönemdeki vasiyetini hatırlamışlar. - Hasan Evliyamız, köydeki tepeye gömülmeyi buyurmuşlardı, Haydi o tepeye gömelim, demişler.Binlerce insan, onun cenazesini Misis’ten alıp adının verildiği köye getirmişler. Bu sırada bazı köylüler mezar ugrini şaşırmışlar. - Hayır, bu tepeyi değil, Doruk kasabası’nın oradaki meşelerin altına gömülmeyi vasiyet etmişti. - Kardeşim, şu tepeyi vasiyet etmişti. Bu tartışmalar Sürerken, bu gün mezarının olduğu tepeye gelinmiş, Doruk kasabasında ki meşelerin olduğu tepeye doğru cenazeyi götürürken, yukarıdan ilahi bir ses gelmiş; - DUUUUUUR!!!!! Cenazeyi taşıyanlar, onun Doruk Kasabası’ndaki tepeye değil, Evci köyü’nün içindeki tepeye gömülmesini istediğini anlamışlar ve mezarı oraya kazıp, Hasan dedeyi gömmüşler. O köyün ismi yüzyıllardır “ DURHASANDEDE ” köyü olarak anılmaktadır. Bu evliyamızın bu gün adını verdiği köye, Adana – Ceyhan eski asfaltının Sirkeli köyünden dönülüyor. Yeni köy, İsalı köyünü geçince DURHASANDEDE’mizin yüzyıllar öncesinden kalan, Çukurova’da bir güneş gibi parlayan dev meşe ağaçlarının arasındaki türbesi görünür. Çok özgün bir yapı olan Türbenin duvarları oturduğu yuvarlak ve çok estetik pencerelerle süslenmiştir. Sundurmasının ilk giriş merdiveninde Türk aşiret boylarının simgesi olan bir mermerde (onbeş santim) 15 cm. uzunluğunda bir çizginin sonunda (on’ar santimlik) 10’ar cm’lik kaz ayağı şeklindeki üç ayaklı bir sembol’ü bulunmaktadır. Kubbe’nin tam ortasına rastlayan sandukanın boyu oldukça büyüktür. Günümüz insan boyunun neredeyse iki katı uzunluğundadır. Demir bir koruma ile çevrili olan sandukanın üstünde bayraklar, ayetlerin işlendiği yeşil seccadeler yer alır. İçeride, dilek sahiplerinin yaktıkları mumları koydukları taşlar, şamdanlar ayrı bir mistik hava katar ruhunuza. DURHASANDEDE sanki yüzyıllar öncesinden gülümseyerek size, elini uzatan, rahat etmenizi sağlayan güzel bir evliyadır. Hiçbir ziyaretgahta olmayan bir tabloyla karşılaşırsınız. Onun mezerının ayak ucunda, sandukadan bir insan elinin 40 – 50 (santim) cm’ye kadar sokabileceği bir delik vardır. O delikten, dilek dileyen insanların elini uzatarak toprak alması gerekir. Aldığı toprağın dileğinin olması için, yalaması ya da hastalıklı yere sarması gerekirmiş. Böylece Diğer evliyalarımızdan farklı olarak onun bu özelliğini de belirtmek gerekiyor. Yaz mevsiminde ve haftasonlarında , onun ziyaretgahı Türkiye’nin dört bir yanından gelen insanlarla dolup dolup taşıyor. Bu gün adını verdiği Köylüler’den Bir bayan şöyle anlatıyor; - Çocuktum, yeni evlenmiş, ve Dellenmiş bir gelini kendirle sarıp bu kutsal ziyaretgaha getirmişlerdi. Bir gece sonra gelin, sabah olduğunda kalktı ve yürüdü, normal insan haline geldi, bütün akrabaları sevinç içinde dönüp gitmişlerdi. O yıllarda ben çocuktum, daha sonraları o kadını Adana’da görmüştüm, çocukları, gelinleri ve torunları var. Sadece Deli’ler mi? Bahtı kapalı olan genç kızlar, delikanlılar gelip onun yüzü suyu hürmetine Allah’a dua ediyorlar, yardım istiyorlar. Fakirleşenler, işleri bozulanlar, evleri bozulanlar, karısından ayrılanlar, oğlunu kızını kaybedip bi haber alamayanların tamamı gelip burada adaklar kesip, dualar edip bir gece de kalarak bu yüce evliya’dan şifalar bulup gidiyorlarmış. Doruk kasabası’ndaki NARLIKDEDE’yle kardeş olan DURHASANDEDE’nin her akşam buluşup, namaz kıldığına, sohbet ettiklerine inanılıyor. Hatta bunu gözleriyle gördüklerini söyleyenler bile var. Horasan’dan gelerek yüzyıllar öncesi bu toprakların ALEVİ yurdu olması için çalışan DURHASANDEDE, birlik, beraberlik, kardeşliği sağlamış (durhasan dede batiniydi islamla bi alakısı yok ve türklükle yazan arkadaşa ginede teşekkürler ama anlış ö yüzden ufak oynamalr yatım yazısında Kültür [değiştir] Durhasandede Köyü ; Bektaşi Horasan Türkmenleri tarafından kurulmuştur. Bu inançlarını bugüne kadar sürdürmüşlerdir. Ceyhan’daki tek Bektaşî Türkmen köyüdür. Durhasandede Köyü ismini büyük bir Bektaşi dedesi olan Dur Hasan Dede’den almıştır. Dur Hasan Dede’nin türbesi de bu köyde bulunmakta olup çevredeki vatandaşlar tarafından ziyaret edilmektedir. Coğrafya [değiştir] Adana iline 53 km, Ceyhan ilçesine 18 km uzaklıktadır. İklim [değiştir] Köyün iklimi, Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir. Nüfus [değiştir] Yıllara göre köy nüfus verileri 2007 2000 190 1997 197 Ekonomi [değiştir] Köyün ekonomisi tarım ve hayvancılığa dayalıdır. Altyapı bilgileri [değiştir] Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır. Köyün içme suyu şebekesi vardır ancak kanalizasyon şebekesi yoktur. PTT şubesi yoktur ancak PTT acentesi vardır. Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur. Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olduğu halde ulaşım zorlukla sağlanmaktadır elektrik ve sabit telefon vardır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder